Do zakresu działania Zastępcy Wójta gminy należy w szczególności:
Nadzór nad samodzielnymi stanowiskami,
Prowadzenie postępowań administracyjnych, a w szczególności wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach wynikających z prawa działalności gospodarczej,
Podczas nieobecności Wójta składanie jednoosobowo oświadczeń woli we wszystkich sprawach z zakresu sprawowania zarządu mieniem Gminy,
Podczas nieobecności Wójta wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Gminy,
Rozwiązywanie problemów społecznych na terenie Gminy (np.: bezrobocie, narkomania itp.),
Załatwianie spraw Gminy i Urzędu na podstawie upoważnienia udzielonego przez Wójta Gminy,
Promocja Gminy Świerklany,
Nadzorowanie właściwego rozpatrywania skarg, wniosków i interpelacji wpływających do Urzędu Gminy,
Nadzorowanie właściwego funkcjonowania komunikacji na terenie Gminy Świerklany,
Załatwianie spraw związanych z interpelacjami Radnych i wnioskami Komisji Stałych Rady Gminy,
Współpraca z organizacjami pozarządowymi,
Współpraca z wydawnictwem w sprawie wydawania „Kuriera Gminy Świerklany”,
sprawowanie nadzoru nad:
Referatem Inwestycji i Zamówień Publicznych,
Referatem Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Ochrony Środowiska,
Referatem Drogownictwa i Utrzymania Terenów Gminnych,
Samodzielnym stanowiskiem ds. obsługi komisji Rady Gminy i przedsiębiorczości,
Samodzielnym stanowiskiem ds. Obsługi Rady Gminy i Sekretariatu Wójta.
Do zakresu działania sekretarza gminy należy w szczególności:
dbanie o sprawne funkcjonowanie Urzędu w zakresie prawidłowej obsługi stron ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przez komórki organizacyjne Urzędu wymogów i zasad zawartych w kodeksie postępowania administracyjnego,
prowadzenie spraw gminy w imieniu wójta gminy na podstawie jego upoważnienia,
nadzorowanie archiwizowania akt Urzędu,
wykonywanie zadań związanych z wyborami do Sejmu, Senatu, Rady Gminy, wyborami Prezydenta RP,
zapewnienie sprawnej realizacji szczególnych zadań Urzędu nierozdzielnych do kompetencji referatów i samodzielnych stanowisk
Do zakresu działania skarbnika gminy należy w szczególności:
zapewnienie prawidłowego wykonywania budżetu oraz wpływów i środków pozabudżetowych,
czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej oraz przestrzeganie dyscypliny budżetowej,
czuwanie nad zgodnością gospodarki finansowej gminy z przepisami,
przeprowadzanie kontroli finansowych w jednostkach podległych i zakładach budżetowych wykonujących budżet gminy,
dysponowanie środkami funduszy celowych zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie,
czuwanie nad majątkiem gminy i jego bieżącą ewidencją,
sporządzanie i przedkładanie wójtowi gminy okresowych analiz stanu realizacji budżetu gminy,
informowanie wójta gminy o zagrożeniach i nieprawidłowościach związanych z realizacją budżetu gminy,
sprawowanie nadzoru nad pracą Referatu Finansowego.
PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW PRZEZ WÓJTA GMINY ŚWIERKLANY I ZASTĘPCĘ WÓJTA GMINY ŚWIERKLANY odbywa się w każdy czwartek w godz. 16.00-17.00 - budynek Urzędu Gminy Świerklany, ul. Kościelna 85, 44-266 Świerklany